Cognitief talent

Vanaf het schooljaar 2009-2010 biedt het RLVVC passend onderwijs aan voor cognitief begaafde leerlingen.

In het huidige onderwijs is begaafdheid een algemeen erkend en herkend kenmerk van leerlingen. In de afgelopen jaren hebben verschillende scholen vaak diverse maatregelen genomen om beter in te spelen op de wensen van deze leerlingen. Deze inspanningen resulteren niet vanzelfsprekend in een succes. Het is steeds evidenter geworden dat er bij deze groep leerlingen niet altijd 'uitkomt wat er in zit'. De ervaringen van cognitief (zeer) begaafde leerlingen die door onderpresteren in een negatieve spiraal zijn beland, laten duidelijk zien dat adequaat onderwijs en specifieke begeleiding ook voor deze groep leerlingen essentieel is voor de samenleving.

Scholen met aandacht en passend onderwijs voor cognitieve begaafdheid staan bekend om hun hoogwaardige onderwijs en begeleiding voor cognitief getalenteerde leerlingen. Dit is te herkennen aan:

  • een nauwkeurige intake en plaatsing van de leerling, die is gebaseerd op uitgebreide diagnostische kennis,
  • een uitgebreid inhoudelijk aanbod binnen een flexibel programma voor dit soort leerlingen,
  • zorgvuldige ondersteuning van deze groep leerlingen,
  • bereidheid om de beschikbare kennis te delen met ouders en andere scholen in de omgeving.
Specialist begaafdheid

Mevrouw Oostindie en mevrouw Broekhoven, beiden specialist in begaafdheid, zijn actief op het RLVVC. Zij namen deel aan de RITHA-opleiding aan het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek aan de Universiteit Nijmegen.

Passend Onderwijs

Wij maken geen gebruik van plusklassen; cognitief begaafde leerlingen zijn in alle klassen aanwezig, met de optie om het onderwijsprogramma aan te passen. Voor hen is er ook één-op-één ondersteuning beschikbaar vanuit Passend Onderwijs.